Strategia ESG
Dbałość o czynniki ESG /środowisko ang. Environmental, społeczeństwo ang. Social, ład korporacyjny Corporate Governance/ stanowi kluczowy element Strategii Banku.
Bank zakłada jednoczesną komunikację wszystkich 17 celów Agendy 2030 skupiając swoją uwagę na pięciu kluczowych celach wynikających ze Strategii Zrównoważonego Rozwoju ONZ, które są najbardziej spójne z naszą działalnością biznesową i na realizację których mamy największy wpływ jako instytucja finansowa.
Co oznaczają trzy główne obszary ESG?
E – Środowisko
Ocena kryteriów dotyczących realizacji strategii i polityki środowiskowej, zarządzania środowiskiem, wywiązywania się z zasad odpowiedzialności i troski o środowisko.
S – Społeczna odpowiedzialność
Pod uwagę brane są tutaj czynniki takie jak relacje z udziałowcami na rynku – dostawcami, klientami, partnerami. Istotnym czynnikiem są warunki pracy i przestrzeganie praw pracowniczych i zasad BHP. Prowadzona polityka jakości zarówno w stosunku do procedur zarządzania, jak i jakość produktu.
G – Ład korporacyjny
Ocena kryteriów zarządczych i ładu korporacyjnego. W zakresie analizy pozostają tu takie czynniki jak: struktura zarządu przedsiębiorstwa, respektowanie praw udziałowców, respektowanie obowiązków informacyjnych względem wszystkich udziałowców, niezależność decyzyjna oraz umiejętności zarządcze. Oceniana jest również polityka informacyjna przedsiębiorstwa i jego transparentność.
Cele Agendy 2030 realizowane prze Bank
• Dążymy do ograniczenia śladu węglowego (promujemy rozwiązania niskoemisyjne, prowadzimy zrównoważoną gospodarkę własną):
- minimalizowanie zużycia energii poprzez wymianę kotłów gazowych na kondensacyjne, bardziej energooszczędne (wymiana dokonana w 2022r.);
- wymiana urządzeń klimatyzacyjnych na bardziej energooszczędne (wymiana przeprowadzona w 2022r.);
- wymiana drzwi zewnętrznych na energooszczędne (wymiana przeprowadzona w 2023r);
- wymiana żarówek na energooszczędne (wymiana przeprowadzona w 2023r.);
- ograniczenie czasowe iluminacji świetlnej budynku centrali Banku;
- wprowadzanie ekologicznych nawyków wśród pracowników: segregacja śmieci, gaszenie świateł w pomieszczeniach;
- obniżenie temperatury w pomieszczeniach rzadziej użytkowanych (tj. sala konferencyjna);
- redukcja zużycia papieru poprzez wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów (praca na screenach);
- przy zakupie wyposażenia bierzemy pod uwagę czynniki ekologiczne w tym energooszczędność;
- montaż paneli fotowoltaicznych (inwestycja uzależniona od uzyskania pozytywnej decyzji Konserwatora Zabytków, z uwagi na fakt, że budynek Banku wpisany jest do gminnej ewidencji zabytków);
•Wspieramy naszych klientów w transformacji energetycznej, rozwijamy produkty ekologiczne na cele termomodernizacyjne, montaż paneli fotowoltaicznych czy też zakup samochodów elektrycznych (preferencyjne oprocentowanie kredytu EKO, celem zapewnienia taniego źródła finansowania rozwiązań proekologicznych dla naszych Klientów). Bank od 2024 roku chce szerzej rozwijać ofertę produktów zrównoważonych środowiskowo i finansować zrównoważone projekty;
• Bank zarządza ryzykiem ESG poprzez uwzględnianie w ocenie zdolności kredytowej klientów instytucjonalnych czynników ESG (czynniki środowiskowe waga istotności 60%, społeczne 20%, zarządcze 20%);
– małe ryzyko stanowi pozytywną przesłankę oceny ratingowej Klienta; KPI: 100% transakcji kredytowych z nowymi klientami instytucjonalnymi objętych oceną ryzyka ESG.
• Ograniczamy (zgodnie z Polityką kredytową) finansowanie transakcji kredytowych polegających na udzieleniu nowego finansowania branżom o podwyższonym ryzyku ESG na cele inne niż zrównoważone środowiskowo.
• Dbanie o komfort pracy celem zapewnienia najlepszego samopoczucia pracowników: - lepsze wyposażenie pomieszczeńsocjalnych: nowe urządzenia AGD w tym ekspresy do kawy;
- szkolenia i inwestowanie w rozwój pracowników;
- cykliczne spotkania Zarządu z kadrą kierowniczą, celem zapewnienia odpowiedniego przepływu informacji wewnątrz Banku;
- cykliczne ankiety pracownicze, badające satysfakcję z pracy w Banku;
- spotkania integracyjne;
• Przeznaczanie w każdym roku 1% planowanego zysku na działalność społeczną:
• Angażowanie się w inicjatywy charytatywne;
• Sponsorowanie i promowanie wydarzeń sportowych oraz lokalnych klubów sportowych;
• Edukacja dzieci i młodzieży
- w grudniu 2022r. zorganizowaliśmy konkurs plastyczny „Bank Spółdzielczy w Krzeszowicach widziany Twoimi oczami” celem rozwijania kreatywności dzieci, promowanie uczniów uzdolnionych a także przybliżenia dzieciom instytucji finansowej jaką jest Bank Spółdzielczy w Krzeszowicach; w grudniu 2023r. zorganizowaliśmy konkurs plastyczny „EKO-BANK i EKO-LOGICZNA JA – chroń środowisko z Bankiem Spółdzielczym w Krzeszowicach” celem poszerzania świadomości ekologicznej oraz promowanie działań proekologicznych (podobne konkursy o tematyce ekologicznej, świątecznej planujemy również w latach 2024-2026);
- prowadzenie edukacji finansowej wśród dzieci szkół podstawowych i ponadpodstawowych (lekcje w siedzibie Banku odbywają się począwszy od 2023r.);
• Spotkania z klientami Banku, celem budowania świadomości w zakresie ESG, wskazywania niebezpieczeństw wynikających z cyberprzestępczości oraz poznania ich potrzeb i oczekiwań:
- w październiku 2022r. w siedzibie Banku odbyło się spotkanie z przedsiębiorcami, podczas którego zaprezentowano w ogólnym zarysie misję, strategię, produkty oraz kierunki rozwoju Banku. Wskazano również, że bliska współpraca na linii Bank, Przedsiębiorcy oraz Samorząd powinna być głównym katalizatorem stymulującym rozwój Gminy i gospodarczych przemian na szczeblu lokalnym. Strona samorządowa zilustrowała natomiast planowane inwestycje w gminie Krzeszowice oraz wyzwania jakie stoją przez lokalnymi Przedsiębiorstwami, w następstwie gwałtownych zmian makrootoczenia:
- we wrześniu 2023r. zorganizowaliśmy panel dyskusyjny o „Roli banku w środowisku lokalnym”. Celem spotkania była wspólna refleksja i dyskusja ukierunkowana na przedstawienie specyfiki działania banków spółdzielczych, znaczenie pieniądza i jego obiegu w lokalnym środowisku, kryzysach ostatnich lat i skutkach jakie przyniosły w wymiarze lokalnym i globalnym oraz kierunkach rozwoju z perspektywy konsumenta, gminy jako reprezentanta lokalnej zbiorowości a także banków.
• Podnosimy kwalifikacje pracowników poprzez szkolenia;
• Bank charakteryzuje się etycznym podejściem do biznesu w rozszerzaniu produktów i oferty ESG;
• Bank uczestniczy w ważnych dla mieszkańców gminy wydarzeniach takich jak np. Dni Krzeszowic oraz wspiera finansowo wydarzenia kulturalne i sportowe ułatwiając dostęp do nich wszystkim mieszkańcom gminy Krzeszowice;
• Bank przeciwdziała społecznemu wykluczeniu w dostępie do usług bankowych;
• Bank stosuje przejrzyste systemy wynagradzania i premiowania pracowników – wysokość wynagradzania jest ustalana z zachowaniem neutralności pod względem płci.
Ocena kryteriów zarządczych i ładu korporacyjnego. W zakresie analizy pozostają tu takie czynniki jak: struktura zarządu przedsiębiorstwa, respektowanie praw udziałowców, respektowanie obowiązków informacyjnych względem wszystkich udziałowców, niezależność decyzyjna oraz umiejętności zarządcze. Oceniana jest również polityka informacyjna przedsiębiorstwa i jego transparentność.
• Działamy etycznie w oparciu o obowiązujące w Banku wartości i zasady;
• Budujemy świadomość Klientów w obszarze ESG;
• Dbamy o dobre relacje pomiędzy Bankiem a Członkami i Przedstawicielami Banku w kontekście dobrych praktyk, etyki działalności, przejrzystości i sprawozdawczości.